زمان مطالعه: 5 دقیقه
5
(1)

تعمیر ماشین سانتافه

آیا این باور درست است که موتور سانتافه نسبت به خودروهای کره ایی دیگر بیشتر یاتاقان میزند؟ میتوان گفت در سانتافه های مدل بالا که از موتور ۲۴۰۰ MPI استفاده شده به علت بالا بودن وزن اتاق و عدم تناسب توان خروجی موتور نسبت به وزن بدنه باعث میشود موتور کشش کامل را نداشته باشد و یاتاقان بزند اما راه کارهایی وجود دارد تا این مشکل را به حداقل برساند ، تعویض اویل پمپ سانتافه در زمان مشخص و همچنین استفاده از روغن و فیلتر روغن اورجینال باعث افزایش طول عمر موتور در این خودرو می شود.

در صورت شنیدن صدای غیر عادی موتور خودروی سانتافه بهتر است که خودرو را خاموش کنید و با تعمیرکار خود در میان بگذارید چرا که توجه به این مشکلات و‌صداها با توجه به حساس بودن این موتور باعث جلوگیری از خسارت سنگین تر در تعمیر موتور می شود.

نکته مهم در مورد اویل پمپ سانتافه که باید به آن دقت داشت با توجه به قیمت بالای این ایول پمپ و ایراد ساختاری ایول پمپ که تایید شده توسط خود این کمپانی می باشد ضروری است در هر نوبت تعمیر موتور اویل پمپ حتما تعویض گردد.

در مورد موتور سانتافه با حجم موتور ۲۷۰۰ سی سی اولین تفاوت بین سایر موتورهای دیگر سانتافه میتوان به تجهیزات تایمنگ آن اشاره کرد که شامل تسمه تایم هرزگردها و سفت کن تسمه میباشد که تسمه تایم نیاز به تعویض دوره ایی دارد.

تعمیر کامل موتور سانتافه و باز هم علت اصلی آن استفاده کردن از روغن تقلبی که در بازار زیاد شده و مورد استفاده قرار میگیرد ، موتور هیوندای سانتافه بسیار حساس به روغن بوده و این که شما چه روغنی در آن میریزید بسیار حائز اهمیت است

برای بازکردن موتور هیوندای سانتافه سپر و به اصطلاح (نویسکت) خودرو باز شده و موتور گیربکس و ترسفر به صورت یکجا از اتاق ماشین جدا می شود

می‌خوام بخونم  چگونه تعمیر پورشه را انجام دهیم؟

نحوه ی مسیر تسمه دینام موتور سانتافه چهار سیلندر با حجم موتور ۲۴۰۰ در عکس زیر مشاهده میکنید دارای پمپ هیدرولیک

همانطور که مشاهده میکنید بخاطر ضعف ایویل پمپ و فشار روغن در سیلندر روغن کافی به میل لنگ و یاتاقان ها نرسیده و باعث شده موتور ماشین یاتاقان بزند

دقت داشته باشید که با این شرایط حتما باید ایول پمپ خودرو تعویض شود و از بستن دوباره این ایول پمپ جدا خودداری کنید چرا که ضعف روغن باعث میشود در کوتاه ترین زمان خودروی شما دوباره یاتاقان بزند

مشاهده میکنید که استفاده نکردن از روغن مناسب و دیر به دیر تعویض کردن روغن موتور باعث شده کل موتور را جرم بگیرد که به اصطلاح مکانیک ها (گیرس کردن موتور) به آن گفته می شود

سانتافه یکی از خودروهای شرکت خودروساز هیوندای است که برای آن از موتور به نسبت ضعیفی استفاده شده است، اما از آنجایی که ظاهری به‌روز، شیک و آپشن‌های گوناگونی دارد، مورد توجه قرار گرفته و در طی چند سال مقام پرفروش‌ترین خودرو را به دست آورد. در حقیقت می‌توان گفت این خودرو یکی از موفق‌ترین خودروهای وارداتی است، اما گاهی اوقات مشکلاتی نیز برای آن پیش می‌آید که شما برای برطرف کردن مشکل باید خودرو را به یک تعمیرگاه سانتافه نشان دهید تا مشکل در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود.

البته اگر شما خودرو سانتافه دارید، باید به‌صورت دوره‌ای بررسی‌های لازم را انجام دهید تا اگر مشکلی وجود داشت، زودتر متوجه شوید. توجه داشته باشید که برای بررسی‌های دوره‌ای نیز باید یک تعمیرگاه سانتافه را انتخاب کنید تا یک تیم حرفه‌ای بررسی‌های لازم را انجام دهد.

بررسی خودروی هیوندای سانتافه

سانتافه در نسل‌های گوناگونی طراحی و تولید شده است که از میان آن‌ها برخی به کشور راه پیدا کرده‌اند. در این میان، فیس لیفت سانتافه DM از سال 2016 بیش از مدل‌های قبلی مورد توجه قرار گرفت. این مدل در بخش‌هایی چون سپرهای عقب و جلو، چراغ‌ها، مه شکن‌های عقب و جلو و همچنین خطوطی که در جلو پنجره دیده می‌شود، تغییراتی داشته است. این تغییرات که کمپانی هیوندا برای این نسخه از سانتافه در نظر گرفته، باعث شده خودرو دی ام 2016، ظاهری اسپرت پیدا کند.

می‌خوام بخونم  کامیون آمریکایی ریو

ویژگی و مشخصات فنی خودرو سانتافه DM سال 2016

حجم موتور خودرو 2.4 لیتر
تعداد سیلندر 4 سیلندر GDi
گیربکس 6 دنده اتومات با شیفت لاک
محور محرک دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی

بررسی عملکرد فنی خودرو سانتافه DM سال 2016

قدرت 188 اسب بخار
گشتاور 245 نیوتن ‌متر
0 تا 100 شتاب 11.6 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی 8.5 لیتر در صد کیلومتر

یکی از مشکلاتی که در رابطه با خودروهای سانتافه تا به حال بارها گزارش شده است، مربوط به یاتاقان زدن موتور این دستگاه می‌شود. در برخی از مدل‌های این خودرو، از موتور 2400 MPI استفاده شده و از آنجایی که وزن اتاق این خودرو به نسبت بالا است و این موضوع باعث عدم تناسب توان خروجی موتور نسبت به وزن آن می‌شود، موتور کشش کافی نخواهد داشت و دچار مشکل یاتاقان می‌شود. البته شما می‌توانید با انجام کارهایی چون تعویض اویل پمپ سانتافه، استفاده از روغن و فیلتر اورجینال، طول عمر این قطعه را افزایش دهید.

سانتافه، شاسی بلند هیوندای از کلاس کراس اوورهای سایز متوسط، با داشتن محبوبیت بالا و سابقه فروش بسیار خوب در ایران به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار کشور تبدیل شد که حلقه رقابت را برای رقبای ژاپنی خود تنگ کرده بود.

قبل از آن که واردات خودرو خارجی به کشور ممنوع شود، خودروهای کره‌ای داغ‌ترین بازار فروش در ایران را به خود اختصاص می‌دادند. این خودرو‌ها با بهره بردن از ستاپ فنی قابل قبول و سطح آپشن‌های رفاهی بالا آن هم در بازه قیمتی به مراتب کمتر از خودروهای وارداتی ژاپنی و اروپایی، برترین گزینه‌های مورد انتخاب مشتریان ایرانی بودند.

اولین نسل وارداتی سانتافه به ایران با کد شناسایی CM از نسل دوم بود که بیش از یک دهه پیش از سوی آسان موتور، نماینده رسمی واردات هیوندای در ایران در بازار کشور تزریق شد. تکیه این خودرو بر اتاق جادار و بزرگ، پیشرانه V6 و سطح قابل توجهی از آپشن‌های رفاهی، آن را به یکی از پرفروش‌ترین کراس اوورهای ایران بدل و فروش بالا در نسخه صفر کیلومتر و بازار داغ فروش دست دوم آن را تضمین کرد.

می‌خوام بخونم  ماشین فرانسوی DS

سانتافه DM نسل سوم (۲۰۱۲-۲۰۱۸) این خودرو بود که هم از سوی آسان موتور و هم از سوی کرمان موتور روانه بازار ایران شد. این خودرو به دلیل وضع لایحه منع واردات خودروهای لوکس (خودروهای مجهز به پیشرانه‌های حجیم‌تر از ۲.۵ لیتر) شانس عرضه در نسخه‌های V6 را از دست داد اما در عین حال به دلیل داشتن محبوبیت بسیار زیاد در بازار ایران، همچنان توانست با پیشرانه‌‌های چهار سیلندر خطی به کشور وارد شود و استقبال بسیار گرمی را شاهد باشد.

سانتافه‌ های وارداتی نسل سوم به بازار ایران در حقیقت نسخه محور کوتاه (SWB) این خودرو به شمار می‌آیند که با نام سانتافه اسپرت در جهان شناخته می‌شوند. نسخه محور بلند (LWB) سانتافه DM که با نام مکس کروز (Maxcruz) یا سانتافه گرند نیز شناخته می‌شود، در حقیقت ویژه بازار آمریکای شمالی به تولید رسید و هرگز به صورت رسمی و در تیراژ قابل توجه در بازار ایران حضور نیافت.

تمایز طراحی سانتافه اسپرت و سانتافه گرند در بخش ستون C (سومین ستون سقف خودرو از جلو به عقب) است که طراحی لچکی‌های جانبی در آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. البته سانتافه گرند از دیدگاه طول معادل ۲۱۵ میلی‌متر و فاصله محورها برابر با ۱۰۰ میلی‌متر کشیده تر از سانتافه اسپرت است. همچنین سانتافه گرند از چراغ‌های عقب با طراحی متمایز بهره می‌گیرد که در حقیقت سومین المان متمایز کننده دو مدل از یکدیگر به حساب می‌آید.

جدای از این تمایز‌ها، سانتافه (اسپرت و گرند) از طراحی بسیار متفاوتی نسبت به نسل دوم خود (CM) بهره می‌گیرند که مهم‌ترین المان آن خروج از حالت برجسته و تخم‌مرغی و ورود به سبک طراحی اسپرت‌تر و جسورانه بود. این سبک طراحی به خوبی بر دل مشتریان بازار جهانی سانتافه نشست و این خودرو همچنان به فروش قابل توجه خود در بازارهای جهانی ادامه داد.

نویسنده.آریان جوانبخت

این مقاله براتون مفید بود؟

لطفا روی ستاره کلیک کنید و امتیاز بدید!

امتیاز این مقاله: 5 / 5. تعداد امتیازها: 1

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *