زمان مطالعه: 7 دقیقه
0
(0)

تعمیر موتور لکسوس

تویوتا  بیش از سه دهه است که صنعت خودروسازی لوکس را تحت تأثیر قرار داده است و خودروهایی با توان و طراحی خارق العاده در نسل های پیاپی تولید نموده است. اهمیت تعمیر موتور لکسوس، بدون شک با بالا رفتن محبوبیت این خودروها، از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

لکسوس و سری های مختلف آن، دو دهه است که پیشتاز در رقیبان این شرکت می باشند. لکسوس های RX و LX، محبوب ترین سری های این خودروها به شمار می روند. اولین نسل از خودروهای لکسوس در سال 1997 طراحی شدند و عنوان اولین سری کراس اوورهای تویوتا را به خود اختصاص دادند. نسل اول این خودروها تا سال 2003 میلادی تولید و به بازار جهانی عرضه شدند.

نسل دوم لکسوس تحت عنوان RX350 XU30، از سال 2007 به مدت یک سال به منظور ارتقاء خصوصیات فنی نسل اول، وارد بازار شدند. پس از آن نسل سوم RX350 AL10 و facelift از سال 2009 تا 2012 و در آخر نسل چهارم RX350 AL20، در سال های 2017 و 18 هر یک افتخاری به افتخارات این شرکت موفق خودروسازی افزودند.

مشخصات فنی موتور لکسوس

مشخصات فنی موتور لکسوس به دلیل ارائه این خودرو در سری های مختلف، ممکن است در مواردی متفاوت باشند، لذا قصد داریم تا در ادامه به مشخصات فنی محبوب ترین سری این خودروها در جهان به خصوص کشور ما، یعنی سری RX350 سری 2009 تا 2012 بپردازیم:

  • حجم موتور: 3500 سی سی
  • توان موتور: 275 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه
  • گشتاور موتور: 348 نیوتون متر در 4700 دور در دقیقه
  • تنفس موتور: طبیعی
  • انتقال نیرو: به صورت دو دیفرانسیل
  • جعبه دنده: 6 دنده اتومات
  • حجم باک: 72 لیتر
  • شتاب 0 تا 100: 7.4 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
  • فاصله بین دو محور: 2738 میلی متر

مصرف سوخت و استانداردها

  • مصرف سوخت داخلی شهر: 14.3 لیتر در هر 100 کیلومتر
  • مصرف سوخت خارج از شهر: 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر
  • مصرف سوخت ترکیبی: 10.6 لیتر در هر 100 کیلومتر

علائم خرابی موتور لکسوس

حال ممکن است بپرسید که اصلاً چگونه می توان به وجود مشکل در موتور لکسوس و نیاز آن به تعمیر پی برد و چگونه می توان آن را با مشکلات دیگر خودرو قاطی ننمود!

بی شک نشانه های وجود ایراد در این قطعه از خودروهای لکسوس و هر خودروی دیگر، در کارکرد نامناسب آن مشاهده شده و تشخیص درست، باعث تعمیر به موقع موتور لکسوس توسط تعمیرکار ماهر و جلوگیری از خسارات بیشتر خواهد شد. در ادامه به مهم ترین و معمول ترین علائم خرابی موتور لکسوس به صورت مفید و مختصر پرداخته ایم:

  • روشن شدن چراغ های هشدار دهنده: خاموش نشدن چراغ های هشدار دهنده خودرو پس از روشن کردن و کار کردن ماشین، نشانه خوبی نیست از وجود مشکلی خبر می دهد. این چراغ ها به سنسورهایی متصل هستند که بر تمام اجزای خودرو نظارت دارند، لذا روشن ماندن هر یک از آن ها، نشانه وجود مشکلی خاص می باشد.
  • حال اگر در تشخیص مشکل موتور خودروی خود دچار سردرگمی می شوید، بهترین راه، مراجعه به تعمیرگاه معتبر و دیاگ زدن ماشین است، چرا که با این کار، تمامی اجزای دستگاه بررسی می شود و مشکل به طور دقیق شناسائی خواهد شد.
  • لرزش بدنه خودرو: موتور خودروی لکسوس آر ایکس شما بایستی در طول رانندگی به طور آرام کار کند و ماشین را دچار لرزش ننماید، وگرنه نیاز به تعمیر دارد. البته لرزش بدنه خودرو ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. عدم کارکرد مناسب شمع ها، گرفتگی لوله های بنزین و… می تواند از مهم ترین دلایل این اتفاق باشند.
  • اگر در حین رانندگی با خودروی لکسوس با لرزش زیاد بدنه مواجه هستید، حتماً به تعمیرکار مراجعه کنید. معمولاً این مشکل با تعویض روغن موتور یا تسمه ها رفع خواهد شد.
  • سر و صدای زیاد ماشین: ممکن است احساس کنید که خودروی شما نسبت به قبل سر و صدای بیشتری تولید می کند به طوری که اصلاً عادی به نظر نمی رسد! در چنین مواقعی نیز ممکن است نیاز به تعمیر موتور لکسوس باشد. مهم ترین دلایل بروز این مشکل، آسیب پیستون، آسیب گیربکس، ساییدگی دنده ها و مشکلاتی در عملکرد موتور به حساب می آیند.
  • عدم کشش خودرویی لکسوس در سر بالایی ها: زور زدن ماشین به هنگام عبور از سربالایی ها، از ناتوانی موتور خبر می دهد. البته این مشکل ممکن است آن قدرها جدی نباشد و با اقداماتی ساده توسط تعمیرکار برطرف گردند.
  • یکی از مهم ترین دلایل این اتفاق، گرفتگی فیلتر بنزین می باشد، چرا که وقتی این فیلتر به تدریج کثیف می شود، عملکرد آن دچار افت شده و در نتیجه پمپ بنزین برای عبور از فیلتر، شدیدتر کار می کند. همچنین ممکن است آلودگی های بنزین در باک رسوب کرده باشد.
  • استشمام بوی سوختگی و بد از خودرو: بوی حاصل سوختن گازوئیل و یا داغ شدن قطعات فلزی زیر کاپوت، در هنگام کار کردن خودرو طبیعی هستند، اما هنگامی که بوی سوختگی وارد کابین و استشمام شود، مشکل جدی در کارکرد خودروی لکسوس شما وجود دارد.
  • نشت روغن خنک کننده یا رادیاتور، شل یا پاره شدن تسمه های موتور و در تماس قرار گرفتن لوله های لاستیکی حمل کننده مایعات ضروری موتور با قسمتی از بدنه موتور، مواردی اند که نیاز این قطعه به تعمیر را ضروری می نمایند.
  • خروج دود غیر عادی از اگزوز: اگر از قسمت جلو یا عقب خودروی لسکوس شما دود سفید یا آبی خارج شود، هر دو نشانه خرابی های مربوط به موتور این خودرو هستند.
  • توان پایین موتور در هنگام گاز دادن: اگر سیستم سوخت رسانی موتور لکسوس دچار مشکل شود، خودرو هنگام گاز دادن به سرعت مورد نظر نمی رسد. انژکتور کثیف، نشتی لوله های سوخت رسان، فیلتر بنزین کثیف یا پمپ بنزین از کار افتاده، مهم ترین دلایل بروز این مشکلات در عملکرد موتور لکسوس و نیاز آن به تعمیر می باشند.
  • درحالی‌که برخی از مشکلات موتور برای رفع نیازی به تعمیرات اساسی ندارند، مواقعی وجود دارد که لازم است. تعمیرات اساسی موتور نیز در خودروهای قدیمی‌تر، به‌ویژه خودروهای بالای 10 سال یا زمانی که خودرو مسافت پیموده شده زیادی را طی کرده است، بیشتر موردنیاز است. اگر متوجه این مشکلات در خودروی خود شدید یا اگر چراغ‌های هشدار شما برای مدت طولانی روشن می‌شوند، بهتر است خودروی خود را چک کنید تا در جاده با مشکلات بزرگ‌تری مواجه نشوید.

    قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا تعمیرات اساسی موتور شما ارزش دارد یا خیر، مطمئن شوید که آن را توسط یک مکانیک مورد اعتماد بررسی کرده‌اید و بهترین راه‌حل برای مشکل خود را با آن‌ها در میان بگذارید. فقط مطمئن شوید که موضوع را متوجه شده‌اید و زمانی که تصمیم به تعمیرات اساسی موتور خود دارید از هزینه آن آگاه باشید.

    اگر خودروی قدیمی با بیش از 300000 کیلومتر مسافت پیموده شده دارید، ممکن است تعمیرات اساسی موتور منطقی نباشد زیرا سایر قطعات نیز فرسوده و پارگی قابل‌توجهی خواهند داشت. حتی ممکن است ایده بهتری باشد که به‌جای آن‌یک ماشین جدید تهیه کنید. بااین‌حال، اگر می‌خواهید خودرو را حفظ کنید، می‌توانید با موتور جدید یا کلاً موتور جدید تعویض کنید، در ایران با توجه به قیمت بالای خودروهای لکسوس معمولاً تعویض خودرو انجام نمی‌شود و موتور خودرو با یک موتور اصل تولید کارخانه تعویض می‌شود تا خودرو دوباره کارایی کامل خود را به دست بیاورد.

    نشانه‌های خرابی موتور لکسوس

    1. دود اگزوز سفید لکسوس

    دود سفید اگزوز به این معنی است که روغن‌موتور لکسوس وارد سیلندر شده و همراه با مخلوط هوا و سوخت در هنگام احتراق می‌سوزد. این می‌تواند نشان‌دهنده فرسودگی یا شکستگی رینگ‌های پیستون باشد. بااین‌حال، این را با دود سفیدی که در هنگام راه‌اندازی اولیه در اوایل صبح یا بعد از یک روز بارانی خارج می‌شود اشتباه نکنید. این معمولاً بخار حاصل از تراکم آب است که می‌تواند در اگزوز جمع شود.

    1. مصرف بیش‌ازحد روغن‌موتور لکسوس

    یکی دیگر از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد خودروی شما نیاز به تعمیر اساسی دارد، مصرف بیش‌ازحد روغن‌موتور است. اگر دائماً نیاز دارید روغن‌موتور خود را پرکنید یا چراغ هشدار فشار کم‌روغن شما روشن می‌شود، ممکن است به این معنی باشد که درجایی از موتور نشتی دارید یا رینگ‌های پیستون فرسوده یا آسیب‌دیده‌اند. رینگ‌های پیستون معیوب می‌توانند باعث نشت روغن‌موتور به داخل محفظه احتراق شوند.

    1. گرمای مکرر موتور لکسوس

    گرمای بیش‌ازحد موتور لکسوس می‌تواند به این معنی باشد که رادیاتور شما نشتی دارد. بااین‌حال، ممکن است ناشی از یک واشر سر سیلندر معیوب باشد که به مایع خنک‌کننده اجازه می‌دهد تا وارد محفظه احتراق شود. گرم شدن بیش‌ازحد موتور یک مشکل جدی است که می‌تواند منجر به خرابی‌های مکانیکی دیگر شود. اگر چراغ هشدار دمای موتور شما روشن شد، حتماً خودرو را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برای بررسی منتقل کنید.

    1. دود اگزوز مشکی لکسوس

    انتشار مداوم دود سیاه اغلب نشانه این است که موتور لکسوس شما نیاز به تعمیر اساسی دارد. دود سیاه ناشی از تجمع کربن روی پیستون‌ها و دریچه‌های ورودی است. در هنگام احتراق، به‌خصوص هنگامی‌که پدال گاز را فشار می‌دهید، این کربن به‌صورت دود سیاه از اگزوز به بیرون پرتاب می‌شود. کربن همچنین باعث خفگی موتور شما می‌شود، زیرا احتراق به‌درستی اتفاق نمی‌افتد. این امر منجر به کاهش عملکرد موتور لکسوس و راندمان سوخت می‌شود.

    1. موتور بد احتراق و کاهش عملکرد موتور لکسوس

    شلیک نادرست در موتور زمانی اتفاق می‌افتد که نسبت هوا به سوخت در سیلندر موتور مناسب نباشد یا زمانی که مخلوط هوا و سوخت به‌درستی توسط شمع‌ها مشتعل نشود. شلیک نادرست می‌تواند باعث شود موتور شما در دورهای کم یا هنگام شتاب گیری تکان بخورد و حتی باعث افت عملکرد موتور شود. اگر مشکل ناشی از فرسودگی شمع‌ها باشد، تعویض آن‌ها یک راه‌حل آسان است. بااین‌حال، می‌تواند ناشی از فرسودگی یا ترک‌خوردگی پیستون‌ها و رینگ‌های پیستون باشد که نیاز به تعمیرات اساسی موتور دارد.

    1. صداهای عجیب از موتور لکسوس

    صداهای عجیب موتور لکسوس اغلب به این معنی است که برخی از قسمت‌های موتور فرسوده، شل، ترک‌خورده و یا حتی شکسته شده‌اند. صداهای ضربه ممکن است نشان‌دهنده این باشد که فاصله زیادی بین میل‌لنگ و میله‌های پیستون وجود دارد یا مشکل قطار سوپاپ وجود دارد. صداهای تق‌تق ممکن است ناشی از شکستن حلقه‌های پیستون باشد. اگر موتور لکسوس شما صداهای عجیبی تولید می‌کند، بهتر است آن را توسط یک متخصص بررسی کنید. منتظر نمانید تا ماشین شما خراب شود زیرا ممکن است در آن زمان هزینه تعمیرات موتور افزایش پیدا کنند چراکه مشکل موتور گستر پیدا خواهد کرد.

    هزینه تعمیر موتور لکسوس

  • همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم هزینه تعمیر موتور لکسوس به دلیل لوکس بودن این خودرو و عدم نمایندگی لکسوس در ایران جزو تعمیرات پرهزینه در بین خودروها به شمار می‌رود اما شما می‌توانید با سرویس به‌موقع موتور خودرو و جلوگیری از گسترش خرابی، آسیب موتور را باقیمت و هزینه‌ای کمتر رفع کنید. سرویس درست و اصولی موتور در تعمیرگاه‌های معتبر به شما این امکان را می‌دهد تا در مراحل ابتدایی متوجه خرابی موتور شده و خرابی را سریعاً رفع کنید. هرگز شخصاً برای تعمیر و یا بررسی موتور لکسوس اقدام نکنید چراکه موتور این خودرو پیچیدگی‌های زیادی دارد و ممکن است شما در حین بررسی موتور یا تعویض روغن‌موتور سبب وارد شدن آسیب به موتور خودرو شوید.

می‌خوام بخونم  ماشین فرانسوی پژو

نویسنده.آریان جوانبخت

این مقاله براتون مفید بود؟

لطفا روی ستاره کلیک کنید و امتیاز بدید!

امتیاز این مقاله: 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *