زمان مطالعه: 5 دقیقه
5
(3)

تعمیر گیریبکس پوشه

تعمیر گیربکس پورشه با توجه به مدل خودرو، نوع گیربکس به‌کاررفته در خودرو و ساختار گیربکس متفاوت است. گیربکس بخشی از خط محرک خودرو (انتقال نیرو) بین موتور و چرخ‌های محرک است. گیربکس به‌طورکلی از چرخ‌دنده‌ها و شفت‌ها تشکیل‌شده است. وظیفه گیربکس تغییر ضریب دنده بسته به‌سرعت و توان موردنیاز است.

آیا در پورشه خود آسیب گیربکس دارید و به دنبال جایگزینی هستید؟ خرید گیربکس تعویضی، تعمیر گیربکس پورشه یا ترجیح می‌دهید خودرو را بفروشید؟ ما به شما کمک می‌کنیم تا بهترین راه‌حل را پیدا کنید. به لطف خدمات تخصصی کارشناسان ما، می‌توانید پیشنهادات مختلف کارشناسان گیربکس پورشه را باهم مقایسه کنید، بین تعمیر گیربکس پورشه‌ یا  تعویض آن انتخاب به عهده خود شماست.

یکی از اجزای ضروری و واجب در هر خودرویی گیربکس است، نبود گیربکس عملا کارکرد درست موتور در خودرو را دچار مشکل می کند. گیربکس ها در خودرو دارای دو نوع اتوماتیک و دستی هستند، در اغلب خودروهای امروزی گیربکس که به کار می رود، گیربکس اتوماتیک است. یکی از خودرو های محبوب در سر تا سر جهان خودرو های تولیدی برند پورشه هستند، مانند سایر خودرو ها، گیربکس در خودرو های پورشته هم نقش کلیدی و اساسی دارد با توجه به اهمیت گیربکس در خودرو های پورشه در این مقاله قصد داریم تا تعیر گیربکس پورشه و نکات مرتبط به آن را بررسی کنیم.

تعمیر گیربکس پورشه

خودرو های برند پورشه همواره یکی از خودرو های لوکس بازار به شمار می روند این خودرو ها به کمک با کیفیت ترین و جدیدترین امکانات و تجهیزات روز ساخته می شود و تمامی خدمات به نحوی ساخته می شوند که کمترین نیاز به تعمیر و تعویض داشته باشد اما یکی از قطعاتی که همواره به سرویس نیاز دارد و این مورد حتی توسط برند پورشه در دفترچه ی همراه هر خودرو به صورت مجزا ذکر می شود گیربکس است.

گیربکس به کار رفته در خودرو های پورشه در سال های اخیر تفاوت های زیادی داشته است و با گیربکس های نسل اول و یا گیربکس های رایج در بازار ایران تفاوت های زیادی دارد به همین دلیل است که تعمیر این گیربکس ها به مهارت و دانش بالایی نیاز دارد.

با توجه به اینکه خودرو های برند پورشه در دسته ی خودرو های لوکس قرار دارند تعمیر و سرویس این خودرو ها در تمام کشور های جهان فرایندی پر هزینه است، برای جلوگیری از بروز هزینه های اضافی در گیربکس پورشه تنها راه حل سرویس و رفع هر نوع مشکل ایجاد شده در گیربکس به سرعت است. برای اینکه بدانید گیربکس پورشه دچار مشکل شده است باید نشانه های خرابی این گیربکس را بدانید.

نشانه‌های خرابی گیربکس پورشه

گرم شدن بیش‌ازحد

گرمای بیش‌ازحد به دلیل سیستم کلاچ خشک گیربکس DSG رخ می‌دهد و سنسورهای موجود در گیربکس این گرم شدن‌ها را تشخیص داده و از خود محافظت می‌کنند. برای جلوگیری از این گرمای بیش‌ازحد، وسیله نقلیه ما باید در وضعیت (N) (خنثی) قرار گیرد و در ترافیک سنگین و چراغ‌های راهنمایی منتظر بمانیم.

لرزش هنگام برخاستن

دلیل لرزش‌هایی که در هنگام برخاستن از زمین رخ می‌دهد به دلیل فرسودگی مجموعه کلاچ است.

صدایی که از گیربکس می‌آید

صداهای کلیک معمولاً به دلیل شل شدن دندانه های کلاچ ایجاد می‌شود. صداها در هنگام تعویض دنده ممکن است به دلیل فرسوده‌شدن دنده‌ها ایجاد شوند.

گسل‌های مکاترونیک

مکاترونیک مغز گیربکس DSG است و سنسورها بازیگران که در اینجا تعویض دنده وسیله نقلیه ما را فراهم می‌کنند. فشار روغن در آن برای اطمینان از تعویض دنده باید به حد معینی برسد، بنابراین وقتی برای اولین بار وسیله نقلیه خود را روشن می‌کنیم، چند دقیقه صبر می‌کنیم تا مطمئن شویم که فشار هیدرولیک در مکاترونیک به سطح موردنظر می‌رسد.

اختلال در عملکرد مغز مکاترونیک

مغز مکاترونیک یک بخش الکترونیکی است و حسگرهای روی آن در دماهای شدید و خرابی می‌سوزند.

نشت روغن مکاترونیک

در محل اتصال مکاترونیک و گیربکس قطعه‌ای به نام واشر و او رینگ وجود دارد که به‌مرورزمان با گرمایش و سرمایش تغییر شکل می‌دهد و در اثر این تغییر شکل نشت روغن از این قسمت مفصلی رخ می‌دهد.

پمپ فشار هیدرولیک مکاترونیک خراب است

برای ایجاد تعویض دنده مکاترونیک، فشار هیدرولیک در آن باید بین 42 بار تا 60 بار باشد. وقتی این فشار زیر 42 بار یا بالای 60 بار باشد، نمی‌تواند دنده‌ها را به‌درستی تعویض کند. ممکن است خودرو آن را از دنده خارج کند و به دنده موردنظر تغییر ندهد.

روغن اضافی گیربکس اتوماتیک نیز مانند کمبود آن باعث ایجاد برخی مشکلات می‌شود.

بیش‌ازحد مایع گیربکس اتوماتیک در وسیله نقلیه شما:

ازآنجایی‌که مایع اضافی گیربکس باعث نشتی می‌شود، از روغن‌کاری کافی گیربکس و گرم شدن بیش‌ازحد جلوگیری می‌کند.

فشار بیش‌ازحد روغن در گیربکس روی آن تأثیر گذاشته و در تعویض دنده مشکل ایجاد می‌کند.

قطعاتی که بیش ازآنچه باید روغن‌کاری می‌شوند در معرض فرسایش قرار می‌گیرند.

  • مشکلاتی مانند فرسودگی قطعاتی که بیش‌ازحد روغن‌کاری شده‌اند، کاهش / تمام شدن روغن گیربکس درنتیجه تخلیه روغن اضافی و فشار زیاد درنهایت باعث اختلال در عملکرد گیربکس می‌شود. گیربکس خراب همچنین به معنای موتوری است که به‌خوبی کار نمی‌کند.

تعمیر گیربکس پورشه

تعمیر گیربکس پورشه با توجه به تعداد بالای قطعات گیربکس پورشه و پیچیدگی‌هایی که این گیربکس در خودرو دارد فرایندی سخت و چندمرحله‌ای است که حتماً باید توسط تکنسین متخصص انجام شود در غیر این صورت نمی‌توان سلامت گیربکس را تضمین کرد.

تعویض گیربکس اتوماتیک پورشه، یکی از پرهزینه‌ترین تعمیراتی است که صاحب خودرو ممکن است مجبور به برنامه‌ریزی شود. گیربکس نیرو را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند تا خودرو در جهت دلخواه حرکت کند. گیربکس‌های اتوماتیک برای ساده کردن رانندگی با استفاده از طراحی پیچیده‌تر در نظر گرفته‌شده‌اند. گیربکس‌های اتوماتیک شامل مدارهای پیچیده و عملکردهای الکترونیکی پیچیده هستند.

زمان و مسافت پیموده شده بین رانندگان خودرو و نحوه استفاده یا سوءاستفاده آن‌ها از گیربکس متفاوت است. بااین‌حال، گیربکس‌های اتوماتیک معمولی حدود 150،00 تا 200،000 مایل یا تقریباً 7 سال دوام می‌آورند.

گیربکس پورشه خود را سرویس کنید

یا به‌تنهایی، اگر تجربه تعمیر و نگهداری خودرو دارید، یا با استخدام یک مکانیک، روغن و فیلتر گیربکس خود را تعویض کنید. همانند تعویض روغن، برای فواصل دقیق سرویس به مشخصات سازنده مراجعه کنید. به‌طورکلی روغن و فیلتر را هر 20000 تا 30000 مایل یا هر 18 ماه یکبار تعویض کنید. خودروهای جدیدتر همچنین می‌خواهند گیربکس اتوماتیک خود را از رسوبات و زباله‌ها هر 40000 تا 50000 مایل یا هر 2 سال یکبار پاک‌سازی کنند.

تکنیک های رانندگی هوشمند می‌تواند طول عمر گیربکس اتوماتیک پورشه شمارا افزایش دهد. 3 تمرین زیر را در نظر داشته باشید:

  1. از رانندگی تهاجمی اجتناب کنید. رانندگی تهاجمی از یک موقعیت توقف می‌تواند گرما را افزایش دهد، همان‌طور که شتاب و شتاب مداوم را افزایش می‌دهد. رانندگی با آرامش بیشتر می‌تواند فشار روی گیربکس و خودتان را کاهش دهد.
  2. قبل از گرم شدن موتور و گیربکس رانندگی نکنید. در هوای سرد، قبل از اینکه ماشین را در دنده قرار دهید، اجازه دهید ماشین در حالت آرام‌آرام بماند تا دور موتور در دقیقه پایین بیاید. مایع گیربکس وقتی سرد است غلیظ‌تر است و به‌طور مؤثر از پایین به بالا حرکت نمی‌کند. بگذارید گرم شود تا بهتر کار خود را برای جلوگیری از آسیب اصطکاک انجام دهد.
  3. در حین حرکت خودرو دنده را تعویض نکنید. گیربکس‌های اتوماتیک همچنان شامل تعویض دنده بین دنده‌عقب و درایو هستند. اگرچه ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که از محل پارک خارج شوید یا یک پیچ 3 نقطه‌ای سریع انجام دهید، اجازه دهید ماشین قبل از تعویض دنده کاملاً متوقف شود تا به دنده‌های داخلی آسیبی نرسد.

گیربکس‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که سطح معینی از قرار گرفتن در معرض گرما را تحمل کنند. پیروی از شیوه‌های رانندگی عمدی می‌تواند به افزایش عمر گیربکس شما کمک کند.

مطمئن شوید که مکانیک واجد شرایطی را برای تشخیص هرگونه مشکل مشکوک در گیربکس اتوماتیک، به‌ویژه مکانیکی که در مورد نیازهای خاص مدل خودروی شما آگاه است، پیدا کنید. مکانیک مناسب برای تعمیر گیربکس می‌تواند در طولانی‌مدت در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی کند.

نویسنده.آریان جوانبخت

این مقاله براتون مفید بود؟

لطفا روی ستاره کلیک کنید و امتیاز بدید!

امتیاز این مقاله: 5 / 5. تعداد امتیازها: 3

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *