آنچه در این مقاله می‌خوانید می‌خوام ببینم
زمان مطالعه: 7 دقیقه
5
(1)

رنگ آمیزی خودرو

یکی از مهم‌ترین مواردی که موجب زیبایی ظاهری خودروی شما می‌شود، رنگ بدنه آن است. کوچک‌ترین ایرادی در رنگ بدنه خودرو می‌‌تواند به معنی آن باشد که بخشی از ارزش کلی اتومبیل شما افت خواهد کرد. در واقع به هنگام تعیین ارزش کلی خودرو،‌ به رنگ بدنه آن نیز دقت می‌کنند.

مشکلات مختلفی همچون تصادفات رانندگی می‌توانند موجب ایجاد آسیب‌های زیادی بر روی رنگ بدنه خودروی شما شوند. بهترین کار در این زمان استفاده از خدمات  محسوب می‌شود. با انتخاب یک مؤسسه مناسب در این زمینه می‌توانید خیال راحتی از بابت بهبود رنگ بدنه خودروی خود داشته باشید.

همان‌طور که انتخاب یک مؤسسه مناسب در این زمینه اهمیت دارد، استفاده کردن از رنگ‌های باکیفیت نیز مهم است. در واقع اگر در زمان انجام بهترین نقاشی خودرو از رنگ مناسب و باکیفیتی استفاده نشود، نتیجه نهایی به هیچ وجه مناسب نخواهد بود و این امر نارضایتی کاربران را به دنبال خواهد داشت.

جهت تهیه رنگ‌های مختلف حتماً‌ باید از فروشگاه‌های معتبر در این زمینه استفاده کرد. نقاشی یا رنگ‌آمیزی خودرو دارای مراحل بسیار زیادی است که از جمله آن‌ها می‌‌توان به صاف کردن برآمدگی‌ها و فرو رفتگی‌ها، بتونه کاری و … اشاره کرد. هر یک از این مراحل باید حتماً‌ توسط متخصصانی انجام گیرد که تبحر خاصی در این زمینه دارند.

می‌خوام بخونم  ماشین سنگین ولوو

بنابراین،‌ اگر رنگ بدنه شما دچار مشکل خاصی شده است، واقعاً لازم نبوده نگرانی خاصی داشته باشید؛ زیرا با استفاده از خدمات  می‌توانید خیلی راحت نسبت رفع آسیب‌های به وجود آمده با سرعت بالایی اقدام کنید.

سالم بودن ظاهر اتومبیل یکی از مهم‌ترین مواردی است که بر روی قیمت این محصول اثرگذار است. در صورتی که ظاهر خودرو شما دچار مشکل شده، باید به سراغ بروید. در این روش با استفاده از ابزارهای بسیار ویژه‌ای رنگ خودرو شما به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

نقاشی خودرو یکی از مهم‌ترین مراحل مربوط به بازسازی خودروهای مختلف است. در واقع اهمیت این بخش را می‌‌توان به اندازه اهمیت صاف‌کاری اتومبیل دانست. در هر یک از این مراحل حتماً باید از متخصصانی استفاده شود که در حوزه کاری خود تجربه بسیاری بالایی دارند. با استفاده از نقاشی خودرو به شکل تخصصی می‌توان کلیه ایرادات موجود بر روی درب، کاپوت و … را به طور کامل محو کرد. با انتخاب یک مؤسسه مناسب جهت نقاشی به شکل تخصصی، می‌توانید خیال راحتی از بابت بهبود ظاهر اتومبیل خود داشته باشید.

چرا استفاده از نقاشی خودرو ضرورت دارد؟

به احتمال زیاد با این موضوع آشنا هستید که در هنگام خرید و فروش خودرو، به ظاهر خودرو اهمیت داده می‌شود. در واقع هرچه ظاهر کلی خودروی شما شکل بهتری داشته باشد، می‌‌توانید آن را با قیمت بیش‌تری به فروش برسانید. در طول زمان استفاده از خودرو به دلایل مختلفی هم چون تصادفات رانندگی، خراشیده‌ شدن بدنه خودرو و … این امکان وجود دارد که رنگ موجود بر روی بدنه خودرو شما دچار آسیب‌دیدگی‌های شدیدی شود.در این زمان به کمک شما می‌آيد.

مهم‌ترین مراحل مربوط به نقاشی خودرو چه مواردی هستند؟

باید به این امر اشاره کنیم که به سادگی نقاشی روی بوم نیست!‌ نقاشی تخصصی شامل مراحل مختلفی است و تنها افراد باتجربه باید نسبت به آن اقدام کنند. متأسفانه در کشور ما برخی از مؤسسات بدون داشتن تخصص کافی در این زمینه اقدام به انجام نقاشی خودرو کرده که به طبع نتیجه نهایی امر چیز مناسبی نخواهد بود.

در گام ابتدایی، رنگ اولیه خودرو در بخش آسیب‌دیده به طور کامل برداشته خواهد شد. پس از برداشته شدن این رنگ، سطح فلز زیر آن به بهترین شکل ممکن از هرگونه آلودگی پاک می‌شود. این مرحله اهمیت بسیار بالایی در زمینه  دارد و به همین دلیل باید با دقت بالایی صورت بگیرد.

در گام بعدی فرایند خاصی به نام پرایمینگ انجام می‌‌گیرد. این فرایند موجب بهتر قرار گرفتن رنگ بر روی بدنه خودرو می‌شود. پس از این مراحل نوبت به بتونه‌کاری می‌رسد. چنانچه بتونه به خوبی بر روی بخش مدنظر قرار گرفت، کارشناسان مدنظر نسبت به رنگ‌آمیزی بخش آسیب‌دیده با توجه به رنگ اورجینال یا اصلی خودرو اقدام می‌‌‌کنند.

نقاشی خودرو به صورت تخصصی چقدر طول خواهد کشید؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌های کاربران در زمینه آن است که این امر به طور کلی چقدر طول می‌کشد. باید به این امر اشاره کنیم که مدت زمان مربوط به این نقاشی به صورت تخصصی را نمی‌‌توان تنها یک بازه زمانی خاص دانست. به طبع برخی از خودروها دارای آسیب‌دیدگی بیش‌تری هستند و به همین دلیل مدت زمان مربوط به فرایند رنگ‌آمیزی آن‌ها به شکل تخصصی افزایش می‌یابد. این بازه زمانی به فاکتورهای دیگری نیز ارتباط دارد که از جمله آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدت زمان آماده شدن بتونه

  • مدت زمان موردنیاز برای تهیه رنگ

  • مراحل مربوط به پولیش

  • مراحل مربوط به رنگ‌‌کاری مجدد‌

بهترین رنگ برای خودرو چه رنگی است؟

در حال حاضر برای  از رنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود که هرکدام از آن‌ها دارای ساختار خاص خود هستند. بسیاری از کارشناسان، رنگ‌های موسوم به رنگ اورتان را گزینه‌ مناسبی در این زمینه می‌دانند. این رنگ‌ها با داشتن ماندگاری بالا موجب ایجاد یک ظاهر جذاب شده و به راحتی دچار آسیب‌دیدگی خاصی نمی‌شوند. جالب است بدانید که در صورت استفاده از این رنگ‌ها می‌‌توان حداقل برای ده سال بر روی عدم افت کیفیت آن‌ها به طور کامل حساب باز کرد.

می‌خوام بخونم  لوگو بنز

خرید بهترین مواد برای نقاشی خودرو

رنگ خودروی شما نقش بسیار مهمی را در زیبایی ظاهری آن ایفا می‌‌کند. علاوه بر این، بخش بزرگی از ارزش کلی خودروی شما با توجه به سالم بودن رنگ بدنه آن مشخص می‌شود؛ به همین دلیل باید انتخاب متریال‌ مناسب جهت نقاشی خودرو را جدی گرفت.

چگونه بدنه یک خودرو را رنگ آمیزی کنیم؟

مرحله اول: تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز

تهیه وسایل و لوازم ضروری و مورد نیاز، یکی از اصلی ترین مراحل نقاشی خودرو به حساب می آید. داشتن سنباده زبر به مقدار زیاد، چسب کاغذی، اسپری تفنگی و کمپرسور هوا، کاردک، عینک ایمنی، ماسک صورت، تینرهای رنگ، بتونه، رنگ و تثبیت کننده رنگ را می توان از مهم ترین وسایل برای انجام فرآیند رنگ آمیزی خودرو برشمرد. با استفاده از چسب کاغذی و روزنامه، بخش های خودرو که نیاز به رنگ زدن ندارند، استتار می شود. همچنین، برای یک خودروی دارای سایز متوسط، حدود یک گالن بتونه، نیم گالن رنگ پایه و سه گالن تثبیت کننده رنگ نیاز است.

مرحله دوم: یافتن محل مناسب و دارای تهویه مناسب

پیدا کردن محلی با حداقل گردوغبار و دارای تهویه مطلوب، از دیگر به شمار می رود. به منظور افزایش سطح کیفی کار، می بایست به یافتن یک مکان مسقف با تهویه هوای مطلوب اقدام نمود. همچنین، مکان مورد نظر باید از فضای کافی برای انجام عملیات نقاشی بر روی ماشین، نور مناسب و حداقل گردوغبار برخوردار باشد. در صورت انتخاب پارکینگ خانه برای رنگ آمیزی، باید تمامی اصول و نکات مربوط به ایمنی مدنظر قرار گیرد.

مرحله سوم: استفاده از وسایل ایمنی

داشتن لوازم ایمنی از دیگر بخش های حائز اهمیت نقاشی ماشین محسوب می شود. خرید ماسک تنفسی مخصوص رنگ کاری، دستکش و عینک ایمنی، از پیش نیازهای انجام عملیات رنگ آمیزی ماشین تلقی می گردد. داشتن ماسک مخصوص، از ورود گرد رنگ و سنباده به سیستم تنفسی افراد جلوگیری به عمل می آورد. این امر مانع از ایجاد مشکلات تنفسی و حساسیت ها و آسیب های پوستی می شود.

مرحله چهارم: تهیه رنگ همخوان با رنگ ماشین

از دیگر مراحل نقاشی خودرو می توان به انتخاب رنگ مطابق با رنگ ماشین، اشاره نمود. به طور معمول، هر خودرو از کد رنگ مخصوص به خود برخوردار است.

می‌خوام بخونم  ماشین آمریکایی جیپ

کد رنگ خودرو غالبا زیر کاپوت یا برگه آن درج شده است. با یافتن کد رنگ ماشین می توان رنگ مناسب و مطابق با خودرو را تهیه نمود. در صورت عدم دسترسی به کد رنگ خودرو، تماس با کارخانه سازنده یا استفاده از تجربه نقاشان اتومبیل، از راهکارهای مناسب تلقی می گردد.

مرحله پنجم: تمیز و ترمیم کردن محل رنگ آمیزی

تمیز و ترمیم کردن محل رنگ آمیزی، از اصول مهم و حائز اهمیت در نقاشی خودرو قلمداد می گردد. بر این اساس، قبل از پاشیدن رنگ، محل مورد نظر بایستی از هرگونه چربی، لکه و گردوغبار تمیز گردد. همچنین، در بخش هایی از خودرو که نقاط زنگ زده وجود دارد، می توان با استفاده از سنباده مخصوص فلزات نسبت به ترمیم کردن و برطرف کردن آثار زنگ زدگی اقدام نمود. در صورت وجود زدگی یا سوراخ بر روی بدنه، می توان این قسمت ها را با بتونه ضد زنگ و کاردک پر کرد.

مرحله ششم: سنباده زدن سطح بدنه

یکی دیگر از مراحل نقاشی خودرو به سنباده زنی بخش های مورد نظر ماشین مربوط می شود. مناسب است که سنباده زنی بدنه خودرو به صورت دورانی انجام شود. سنباده زدن اصولی محل مورد نظر در چسبندگی رنگ جدید بر روی سطح خودرو بسیار تاثیرگذار می باشد. در ضمن، فرآیند سنباده زدن می بایست تا رسیدن به سطح فلز ادامه پیدا کند. این امر در افزایش سطح کیفی پوشش نهایی رنگ تاثیر بسزایی برجای می گذارد. پس از تمام شدن فرآیند سنباده زنی، باید با پارچه آغشته به تینر سطح بدنه را پاک نمود. برای پاکسازی تمام سطوح مورد نظر می توان از تینر استفاده نمود. پس از استفاده از تینر می بایست مدت زمانی در حدود 5 تا 10 دقیقه صبر نموده تا بدنه خودرو کاملا خشک شود.

مرحله هفتم: فرآیند بتونه کاری

بتونه کاری از دیگر مراحل نقاشی اتومبیل بوده که پس از اطمینان حاصل کردن از پوشش تمام قسمت های غیر ضروری خودرو با روزنامه و پلاستیک، انجام می شود. بتونه متناسب با دستورالعمل ها و نسبت های توصیه شده با رقیق کننده ها مخلوط می شود. بتونه کاری خودرو باید به صورت یکپارچه و یکنواخت انجام شود. همچنین، استفاده بیش از حد از رقیق کننده ها موجب از بین رفتن سطح بتونه می شود. پس از اتمام این فرآیند، سطح کار بتونه با یک پارچه یا رقیق کننده کاملا تمیز و یکدست می شود.

مرحله هشتم: اعمال رنگ اولیه (آستر) بر روی خودرو

پس از تست و اطمینان حاصل کردن از سالم بودن دستگاه رنگ پاش، یک لایه یکنواخت و نازک آستری بر روی بدنه پاشیده می شود.

این فرآیند غالبا از سقف ماشین شروع شده و به طرف پایین بدنه ادامه پیدا می کند. پس از خشک شدن لایه اول آستری، یک یا دو لایه دیگر اضافه می شود. پس از اجرای لایه آخر آستری، مناسب است که حدود یک ساعت صبر کرده و سپس با استفاده از سنباده نرم، بدنه را سنباده زده تا سطح آن کاملا یکنواخت و صاف گردد.

مرحله نهم: رنگ آمیزی نهایی

رنگ آمیزی نهایی، آخرین بخش از مراحل نقاشی خودرو را در بر می گیرد. در این مرحله، ابتدا رنگ با رقیق کننده ها و متناسب با نسبت ها و دستورالعمل ها ترکیب می شود. پس از پر نمودن دستگاه رنگ پاش، بر روی سطوح مورد نظر رنگ خودرو اسپری می شود. اعمال رنگ خودرو از سقف ماشین به سمت پایین بدنه صورت می گیرد. به منظور نتیجه گیری بهتر، مناسب است که 3 الی 4 لایه رنگ بر روی بدنه اجرا شود. خشک شدن لایه اول حدود 20 الی 60 دقیقه زمان نیاز دارد.

نویسنده .آریان جوانبخت

در صورت نیاز خودرو شما به رنگ آمیزی یا صافکاری شماره گیری کنید.

09121545513

این مقاله براتون مفید بود؟

لطفا روی ستاره کلیک کنید و امتیاز بدید!

امتیاز این مقاله: 5 / 5. تعداد امتیازها: 1

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *