زمان مطالعه: 8 دقیقه
4.2
(12)

ماشین آمریکایی تسلا

بر خلاف تصور عموم، شرکت تسلا توسط ایلان ماسک پایه گذاری نشده است. در حقیقت این شرکت را ابرهارد جفری استریل و مارک تارپنینگ در سال 2003 تاسیس نموده اند و ایلان ماسک بعد ها با سرمایه گذاری و خرید بخش عمده ای از سهام تسلا موتورز به هیات مدیره این شرکت پیوست و به عنوان مدیرعامل آن شناخته شد. نام این خودرو ساز از مخترع صربستانی نیکولا تسلا برگرفته شده که اختراعات بسیاری در زمینه الکتریسیته به ثبت رسانده است.

هدف اصلی بنیانگذاران تسلا موتورز، تولید و طراحی خودروهای الکتریکی تجاری بود که می توان گفت در سال های اخیر به این هدف و موفقیت قابل توجهی دست یافته اند.

مدل های مختلف تسلا

تسلا رودستر

رودستر نخستین مدل تجاری تسلا موتورز بود که سبب شد تا شرکت تسلا به عنوان یک خودروساز مطرح شود. این شرکت تصمیم داشت تا به جای تولید یک خودروی کوچک شهری الکتریکی، یک سوپر اسپرت الکتریکی را به بازار معرفی کند که بعد ها تسلا رودستر نامگذاری شد. این سوپر اسپرت در واقع بر پلتفرم لوتوس الیس انگلیسی ساخته شد که خودرویی موتور وسط است

بنابراین تسلا رودستر شباهت های بسیاری به الیس دارد و حتی شیشه جلویی آن کاملا با الیس یکسان است. البته تسلا سعی نموده تا سایر قسمت های خودرو را از نو طراحی کند.

شاسی رودستر از جنس آلمینیوم و بدنه آن تماما فایبرگلاس است که به افزایش شتاب و سرعت و همچنین حفظ انرژی آن کمک بسیاری نموده است.

شتاب صفر تا صد رودستر در حدود 3.6 ثانیه بوده و می تواند به حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برسد. این خودروی اسپرت با هر بار شارژ می تواند مسافتی در حدود 390 کیلومتر را طی کند.

نکته جالب در خصوص رودستر، باتری های آن هستند. تسلا برای اولین خودروی خود به جای ساخت باتری های جدید تصمیم گرفت از باتری های سلولی لیتیومی مانند لپ تاپ استفاده کند! برای این باتری ها یک سیستم خنک کننده در نظر گرفته شده که در روز های گرم حتی پس از ترک خودرو نیز این سیستم دمای باتری ها را کنترل می کند. تسلا رودستر در مجموع در حدود 30 کشور جهان به فروش رسید و موفقیت قابل توجهی برای تسلا به ارمغان آورد تا بتواند راه را برای سایر خودرو های این شرکت هموار کند.

تسلا مدل اس

مدل اس را می توان دومین مدل تجاری تسلا دانست که در سال 2012 معرفی و راهی بازار شد. این خودروی تمام الکتریکی یک سدان اسپرت با ظاهری زیباست که نیرویی معادل 302 اسب بخار خروجی دارد. صفر تا صد مدل اس 1735 کیلویی در حدود 6.5

می‌خوام بخونم  ماشین آمریکایی آریا وشاهین

ثانیه داشته و کامل ترین مدل آن به ازای هر بار شارژ 480 کیلومتر را طی می کند. مدل اس علاوه بر کالیفرنیا در تیلبورخ هلند نیز تولید می شود.

تسلا مدل ایکس

مدل ایکس سومین خودروی تسلا موتور و در کلاس کراس اوور لوکس است که در سال 2015 به بازار معرفی شد. البته در ابتدا قرار بود مدل ایکس تا سال 2014 به بازار و مشتریان عرضه شود ولی شرکت تسلا که به بدقولی در تحویل محصولات شهرت دارد! در نهایت مدل ایکس را با یک سال تاخیر راهی بازار نمود. ویژگی شاخص این خودرو درب های عقب آن است که به شکل بال یک پرنده باز می شوند و تسلا آن را درب های فالکان نامیده است. مدل ایکس در چهار تیپ تولید می شود که قوی ترین آن مجهز به موتور 100 کیلوواتی است که می تواند آن را ظرف مدت 2.7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. تا اکتبر سال 2018، در حدود چهارده هزار مدل ایکس به فروش رسیده است که این رقم شش درصد از کراس اوور های لوکس را شامل می شود.

تسلا مدل 3

مدل 3 را می توان پر فروش ترین و موفق ترین مدل تسلا دانست که البته اقتصادی ترین خودروی تسلا هم هست. در ابتدا قرار بود نام این خودرو مدل E باشد ولی به دلیل شباهت به یکی از محصولات خودروسازی فورد، در زمان معرفی به مدل 3 تغییر نام یافت. مدل 3 در سال 2016 به بازار معرفی شد و تا زمان عرضه در حدود 300 هزار نسخه از آن پیش فروش شد. مدل سه هم در داخل و هم نمای بیرونی طراحی ساده ای دارد اما با تکنولوژی های فراوانی از جمله دوربین 360 درجه و سیستم خودران تسلا

مجهز شده است. البته لازم به ذکر است که سیستم اتوپیلوت تسلا در این مدل تنها برای یک سال رایگان است و پس از این مدت مشتریان می بایست چهارصد هزار دلار اضافه برای فعال نگه داشتن اتوپیلوت بپردازند!

به هر حال این سدان که فضای کافی برای حمل 5 سرنشین دارد تا پایان سال 2017 و زمان عرضه در حدود چهارصد هزار مدل فروخت.

مدل 3 شتاب صفر تا صدی حدود 3 ثانیه دارد و دامنه پیمایش آن در حدود 560 کیلومتر با هر بار شارژ کامل است. همچنین این مدل هم به شارژ فوق سریع مجهز است که با جریان الکتریکی اکثر کشور ها نیز سازگاری دارد.

مدل وای یکی از آخرین محصولات تسلا موتورز است که در سال 2020 به تولید و عرضه رسید. مدل وای در حقیقت بر پلتفرم و اتاق مدل 3 ساخته شده و می توان آن را مدل 3 کراس اوور دانست که 75 درصد از تجهیزات آن با مدل سه یکسان است. وزن این خودرو دقیقا 2 تن است و در مدل پرفرمنس می تواند مسافتی معادل 490 کیلومتر را با هر بار شارژ بپیماید. مدل وای در دو نوع محور عقب متحرک و هر چهار چرخ متحرک قابل سفارش است و مدل پایه آن در حدود 43 هزار دلار قیمت دارد. حداکثر سرعت مدل وای در نسخه پرفرمنس یعنی قوی ترین نسخه، 249 کیلومتر بر ساعت است.

تسلا سایبر تراک

سایبرتراک مدل آینده تسلا موتورز است که پیش بینی می شود تولید انبوه و عرضه آن تا پایان سال 2021 یا اوایل سال 2022 آغار شود. سایبر تراک که در کلاس وانت های بزرگ و چند منظوره است، و به سیستم محور عقب یا چهار چرخ متحرک مجهز است.

می‌خوام بخونم  تیونگ چیست؟

طراحی سایبر تراک چند ضلعی و بسیار متفاوت با تمام خودروهای تولید شده تا کنون است و می توان آن را آینده نگر دانست. این وانت بزرگ چهار درب است و قرار است با سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم سطح خودکار عرضه شود که برای یک وانت بسیار کاربردی و جالب است.

در حال حاضر مشخصات دقیقی از سایبرتراک وجود ندارد اما بطور کلی، در سه مدل عرضه خواهد شد که مدل پایه آن در حدود 39 هزار دلار قیمت خواهد داشت. کامل ترین مدل تسلا سایبرتراک می تواند ظرف مدت 2.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن در حدود 210 کیلومتر اعلام شده است. هر سه مدل این وانت می توانند تا 1.600 کیلو بار حمل کنند.

تسلا SEMI

تسلا سمی که در واقع یک کشنده تریلی تمام الکتریکیست از محصولات آینده تسلا موتورز است که در سال 2017 معرفی و تولید آن برای اواخر سال 2021 برنامه ریزی شده است.

با وجود اینکه اطلاعات دقیقی از مشخصات این کشنده تریلی وجود ندارد، اما مهم ترین ویژگی آن می بایست برد مسافتی آن باشد. تسلا اعلام نموده که سمی با هر شارژ کامل می تواند مسافتی کمی بیشتر از 800 کیلومتر را بپیماید. با توجه به اینکه در خودروهای سنگین محدودیت کمتری برای جا دادن باتری ها و وزن آن ها وجود دارد این برد برای طی مسافت های طولانی بین شهری مناسب و قابل قبول است. همچنین این یدک کش به امکان شارژ سریع هم مجهز است که می تواند ظرف مدت 30 دقیقه به 80 درصد شارژ برسد.

طبق اعلام تسلا در سال اول تعداد تولید شده ی SEMI محدود خواهد بود.

این روزها «تسلا» در میان برندهای خودروساز برقی همچون رنو، نیسان، جک، هیوندای و. .. پرچم‌دار تولید خودرو‌های برقی شناخته می‌شود که اهداف بزرگی در سر دارد. در این بین و طبق آماری که به تازگی اعلام شده، شرکت تسلا سود بی‌سابقه‌ای را به

ثبت رسانده و میزان درآمدش از فروش خودروهای تسلا از اول سال میلادی 2022 به میزان ۸۱ درصد افزایش یافته و سهام آن بیش از 4درصد رشد کرده است. شرکت تسلا اعلام کرده که درآمد این شرکت از 10.39میلیارد دلار در سال گذشته با ۸۱ درصد افزایش به 18.6 میلیارد دلار رسیده است. به همین بهانه و در پرونده امروز با سیر تحول خودروهای برقی تسلا، انواع آن، آپشن‌هایشان و. .. بیشتر آشنا خواهید شد.

چرا جهان به سمت خودروهای‌برقی می‌رود؟

امروزه شاهد رشد روز‌افزون خودروهای برقی و جایگزین‌‌ شدن آن‌ها به جای انواع خودرو‌های احتراقی هستیم زیرا که صنعت خودرو‌سازی جهان، تصمیم به جایگزین کردن سایر منابع انرژی به جای سوخت طبیعی گرفته است. باتوجه به محدودیت منابع سوخت طبیعی و مصرف زیاد آن توسط ناوگان حمل‌ونقل شهری، کره‌زمینی که با پدیده گرمایشی مواجه شده و آسیبی که به محیط زیست در اثر مصرف سوخت طبیعی می‌رسد، راهکاری که توسط متخصصان این صنعت ارائه شد، استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی است که البته با استقبال زیادی مواجه شد.

از رودستر» و «سدان» تا شاسی بلند لوکس برقی تسلا

«ایلان ماسک» در جلسه اعلام درآمد تسلا که چند روز پیش برگزار شد، از ساخت خودروهای بدون پدال و فرمان تسلا خبر داد و این غول خودروسازی در سال آینده رویداد اختصاصی برای معرفی و رونمایی از آن‌ برگزار می‌کند. اما تسلا از سال 2008 تا امروز، مدل‌های زیادی از خودروهای برقی را به بازار فرستاده است. در ادامه با انواع مدل‌های خودروهای برقی تسلا آشنا خواهید شد.

می‌خوام بخونم  ماشین ژاپنی نیسان

نگاهی به تمام مدل‌های تسلا از ابتدا تا آینده

سال ۲۰۰۸، رودستر به عنوان اولین خودروی برقی شرکت تسلا تولید و در بازار جهانی عرضه شد. این محصول اسپرت مجهز به یک باتری یون‌ لیتیومی است که در هر بار شارژ، مسافتی معادل ۳۲۰ کیلومتر را پشتیبانی می‌کند. رودستر به عنوان یک خودروی برقی و پاک، با شتاب صفر تا صد معادل 3.7 ثانیه توانست به سرعت و شتابی معادل شتاب خودروهای اسپرت پر‌مصرف دست یابد.

مدل S؛ سدان برقی و خانوادگی

نگاهی به تمام مدل‌های تسلا از ابتدا تا آینده

تسلا پس از تولید محصول اسپرت برقی خود یعنی رودستر تصمیم گرفت در قدم بعدی یک خودروی سدان خانوادگی الکتریکی تولید کند و در نتیجه مدل S تسلا را طراحی و روانه بازار کرد. این محصول به‌عنوان یک خودروی کاربردی، دارای شتاب اولیه‌ بسیار خوبی است و مسافت ۴۸۰ کیلومتر را با هر بار شارژ طی می‌کند. یکی از اهداف بزرگ شرکت، تولید خودروی برقی با قیمت پایین است که با عرضه مدل S به این امر دست یافت. قیمت این نسخه 95 هزار دلار بوده که نصف رودستر است.

مدل ۳؛ ایمن‌ترین خودروی آمریکا

مورد بعدی از نسل محصولات جذاب تسلا، مدل 3 است که در دسته‌بندی خودروهای سدان قرار دارد و توانایی پیمایش مسافت‌های طولانی‌تر معادل ۸۳۰ کیلومتر را با هر بار شارژ کامل دارد. در این نوع از خودرو‌‌های تسلا، باز هم قیمت به نصف مدل قبلی یعنی مدل S می‌رسد! تسلا مدل 3 مجهز به قالپاق‌های آیرودینامیک است و قابلیت استفاده نکردن از سیستم‌های تهویه هم در آن اضافه شده که مصرف باتری را تا حد زیادی پایین می‌آورد. نکته مهم و قابل توجه این است که NHTSA (اداره‌ ملی ایمنی و ترافیک بزرگراه‌های آمریکا)، مدل 3 را یکی از ایمن‌ترین خودروهای آزمایش شده توسط خود معرفی کرده است. قیمت این مدل تسلا، از 40 هزار دلار شروع می‌شود.

مدل X؛ شاسی بلند لوکس برقی

اولین خودروی شاسی بلند لوکس برقی شرکت تسلا، مدل X است که به امکان مهم «رانندگی خودکار» مجهز است و از دو موتور در قسمت ابتدایی و انتهایی خود بهره می‌برد. تسلا X یک شاسی بلند کشیده است که در فاصله‌های دور، خودروی کم ارتفاعی به نظر می‌رسد. زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ در جدیدترین نسل از مدل X، تنها4.7  ثانیه است. این مدل توانایی این را دارد که از هر شاسی بلند دیگری، بدون تولید هیچ صدایی پیشی بگیرد و با خودرو‌هایی همچون پورشه و لامبورگینی رقابت کند. برای این خودرو یک شارژر دیواری در نظر گرفته شده که در صورت درخواست خریدار عرضه می‌شود. قیمت این خودرو، 105 هزار دلار است.

مدل  Y؛ کراس‌اوور ۷ نفره

و مدل 3 دارد. این کراس‌اوور برقی حدود ۷۵ درصد با مدل 3 مشابه است و این تشابهات بیشتر مرتبط با بخش‌های داخلی و قوای محرکه است. تسلا این خودرو را در حالت استاندارد در 2 ردیف صندلی به دست خریداران خود می‌رساند اما نسخه ۳ ردیفه(۷ نفره) آن هم از اوایل سال ۲۰۲۱ برای خریداران تسلا در دسترس است. تسلا مدل Y در چهار پیکربندی مختلف روانه بازار می‌شود. نسخه استاندارد این خودرو که دیفرانسیل جلوست در کمتر از ۶ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. متوسط مسافت قابل پیمایش با این خودرو ۳۷۰ کیلومتر به ازای یک بار شارژ و قیمت آن ۳۹ هزار دلار است. نسخه دیگر که از پاییز ۲۰۲۰ برای علاقه‌مندان تسلا در دسترس است می‌تواند در کمتر از 5.5 ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و با یک بار شارژ ۴۸۲ کیلومتر را طی می‌کند. این خودرو از برچسب قیمتی ۴۷ هزار دلاری برخوردار است.

نویسنده. آریان جوانبخت

این مقاله براتون مفید بود؟

لطفا روی ستاره کلیک کنید و امتیاز بدید!

امتیاز این مقاله: 4.2 / 5. تعداد امتیازها: 12

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *