ماشین ژاپنی نیسان

ماشین ژاپنی نیسان


زمان مطالعه: 11 دقیقه
5
(1)

ماشین ژاپنی نیسان

برای مردم کشور ما، نیسان به عنوان یکی از سازندگان خودروهای پر قدرت و مناسب برای گشت زدن در طبیعت شناخته شده می باشد. بیشترین میزان واردات این برند محبوب به کشور ایران، در دهه‌ی هفتاد خورشیدی می باشد که در آن دوران با ماشین های پیکاپ و پاترول صورت می گرفت که البته، در گروه مناسب ترین مدل ها جهت سفرهای خارج جاده هم قرار می‌گرفتند. مدتی بعد، رونیز نیز به خط مونتاژ پارس خودرو اضافه گردید تا خودرویی دیگر از محصولات نیسان با نشانه های دو دیفرانسیل و یک شاسی ‌بلند وارد جاده‌های کشور ما شود.

محصولات دیگر برند محبوب نیسان در کشور ما که تا این زمان نیز کاربران و طرفداران بسیاری دارند؛ وانت جونیور و سدان پهن ‌پیکر ماکسیما یا همان زامیاد می باشند که دقیقا هر دو نیز، نقش اساسی در تاریخ خودرو سازی کشور ما داشتند. ماکسیما نخستین سدان لوکس مونتاژ درونی پس از انقلاب بود که در سال ۱۳۸۰ تولید شد. این مدل، تا به حال به عنوان قویترین و البته گران قیمت ‌ترین خودروی تاریخ کشور در زمان آغاز تولید، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. پس از ماکسیما، نیسان تیانا نیز برای دوره ای در پارس ‌خودرو مورد مونتاژ قرار گرفت تا تجربه‌ی با ارزش ساخت خودروهای لوکس در ایران، تا همین سال ۱۳۹۲ به راه خود ادامه دهد.

در سوی دیگر داستان، به طور تقریبی همه کشاورزان ، صنعت‌گران و دام‌ داران کشور ما، تجربه‌ی بهره بردن از وانت نیسان جونیور را دارا می باشند. این خودرو با کد اختصاصی Z24 نخستین بار در سال ۱۳۴۹ به کشور ما وارد شد و به سرعت به وسیله خودرو سازی زامیاد به ساخت رسید. عرضه ‌ی گسترده نیسان جونیور ساخت کشور ژاپن در سال ۱۳۶۱ خورشیدی به کار خود پایان داد؛ اما این خودرو محبوب تا سال ۱۳۹۷ در کشور ما به تولید خود ادامه داد. تا سال ۱۳۷۷، زامیاد Z24 با موتور ژاپنی به علاقه مندان ایرانی تحویل داده می شد که کارایی بسیار ایده آلی هم داشت. وانت نیسان جونیور که در ایران، معمولا با رنگ زیبای آبی ساخته می شد؛ میزان حمل استاندارد ۲۸۰۰ کیلوگرم وزن را دارد؛ اما تعداد زیادی از خودرو سواران تا وزن ۵۰۰۰ کیلوگرم هم از بخش بار این وانت آبی رنگ استفاده کامل را می بردند.

تاریخچه برند نیسان

تاریخچه برند نیسان با قدمت بالای ۸۵ ساله خود، به نسبت دیگر ابرقدرت های خودروسازی ژاپن مانند هوندا و تویوتا ، مقداری کهنه کار تر و قدیمی تر می باشد. نیسان همینطور، یکی از عظیم ترین کمپانی های چند ملیتی جهان با اصالت ژاپنی به حساب می آید که بسیار هم محبوب می باشد. این برند قدرتمند، قویترین سازنده خودروهای کاملا برقی دنیا می باشد و با مدل  Leafاین روزها محبوب ترین و البته پر فروش ترین ماشین تمام برقی جهان را به دست علاقه مندان می رساند. پس از تویوتا، جنرال ‌موتورز،  فولکس‌واگن ، فورد و هیوندای  ، این روزها نیسان در رتبه ‌ی ششم عظیم ترین تولید کنندگان خودرو در جهان قرار دارد.

گروه بزرگ تولید کنندگان خودرو نیسان با برندهای داتسون و اینفیتی یعنی همان زیرمجموعه‌ های خود در بازار جهانی حضور کاملا فعال دارد. اینفینتی مانند لکسوس برای تویوتا، مدل‌های خاص تر و گران قیمت ‌تر به نسبت محصولات استاندارد نیسان تولید و عرضه می نماید؛دقیقا  درحالی ‌که داتسون، سازنده محصولات اقتصادی تر و معمولا مناسب تر بازار شرق آسیا و ژاپن می باشد. مدیران نیسان اعلام نموده اند در سال ۲۰۲۱، همه محصولات اینفینی با پیشرانه‌ هیبرید یا کاملا الکتریکی تولید و عرضه خواهند شد.

بنیان گذار شرکت بزرگ نیسان، در سال ۱۹۱۱ به دنیا آمد. ماسوئیرو هاشیموتو در محلی نزدیک توکیو کارخانه‌ نسبتا بزرگی به نام   Kaishinshaبنیان گذاری کرد که با توجه به سنده ای تاریخی، نخستین خط تولید ماشین در کشور ژاپن به حساب می آمد. نخستین محصول با توجه بر حروف اولیه نام سهام داران این کارخانه، (Kenjiro Den) (Rokuro Aoyama) (Meitaro Takeuchi)، دات (DAT) نام گذاری شد. قبل از بنیان گذاری نیسان، محصولات ساخته دات که در سال های آینده داتسون نامگذاری می شدند؛ شامل کامیون‌های نسبتا سبک و سواری بودند.

می‌خوام بخونم  ماشین آمریکایی جیپ

اولین جنگ جهانی، در بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸، کارخانه‌ ی تازه کار کایشنشا را به همکاری کردن با نیروهای نظامی ژاپن مجبور کرد و در همان دوران بود که کار تولید کامیون‌ آغاز شد. زمین ‌لرزه‌ی تاریخی و عظیم کشور ژاپن که در سال ۱۹۲۳ به وقوع پیوست نیز باعث خراب شدن کارخانه شد و از پیشرفت آن تا میزان قابل توجهی جلوگیری کرد زیرا در آن سال ها این کارخانه مشغول طی کردن پله های ترقی بود. سال ۱۹۲۶، کایشنشا با کمپانی تولید کننده خودرو جیتسویا همکاری را شروع کرد و نام گروه خود را دات گذاشتند. محصولات تولید شده گروه مذکور تا اوایل سال ۱۹۳۰، با نام‌های دات و لیلا (Lila) ساخته می‌شدند.

نخستین خودروی کاملا استاندارد و محبوب شرکت دات که فروش بسیار بالایی هم تجربه کرد با کد ۱۱  در طی سال ۱۹۳۱ ساخته شد. این خودرو، با اسم داتسون که به معنای فرزند دات می باشد، به فروش می رسید که به پیشرانه‌ی ۵۰۰ سی‌سی و همچنین قدرت ۱۰ اسب‌بخار مجهز بود. پیشرانه و تعداد زیادی از بخش های فنی داتسون تایپ ۱۱ با خودروی کشور انگلیس آستین ۷ برابر بود و به کشور ژاپن عرضه می‌شد.

یوشیسوکو آیکاوا، مهندس بزرگ ژاپنی که جز بزرگان کارآفرینی هم بود در سال ۱۹۳۱ دست به ساخت شرکت نیهون سانگیو (Nihon Sangyo) زد. اسم نیسان، هنگام وارد شدن سهام کارخانه به بخش بورس توکیو از ترکیب نمودن  حروف اولیه نیهون و سانگیو به وجود آمد. طولی نکشید که، سرمایه‌ی بسیار خوبی به گروه نیسان داده شد و حتی کمپانی های پرقدرتی مانند هیتاچی، جز سهام ‌داران آن شدند. سال ۱۹۳۳، مجوعه‌ی بزرگ نیسان و چند کمپانی دیگر با اسم گروه توباتا به  فعالیت کردن در این زمینه مشغول بودند. مدتی بعد، گروه تولید خودرو دات هم به وسیله گروه توباتا مورد خریداری قرار گرفت.

علاقه‌ ی شدید آیکاوا به تولید کردن خودرو، باعث شد که کمپانی نیسان موتور در سال ۱۹۳۴ تاسیس شود و کار خود را آغاز نماید. ا توجه به اینکه تعداد زیادی از اعضائ هیئت رئیسه توبوتا، به سرمایه ‌گذاری کلان در صنعت ماشین علاقه مند نبودند، آیکاوا نیسان موتور را مورد حمایت خود قرار داد و دست به افزایش میزان سهام خود در آن زد.

سال ۱۹۳۵، کارخانه ‌ی بزرگ تولید خودرو نیسان در یوکوهاما کشور ژاپن تاسیس شد تا سازنده اصلی همه محصولات داتسون نام بگیرد. در این سال مذکور، ماشین های داتسون مونتاژ نیسان به کشورهای شرق آسیا و همچنین امریکای جنوبی صادر می شدند.  تا سال ۱۹۴۵ و اتمام دومین جنگ جهانی ، نیسان فرصت پیدا نکرد تا خودروی اختصاصی را به تولید برساند؛ ه این دلیل که همه وقت برای ارتش ژاپن،هواپیما و کامیون های گوناگون  عرضه می نمود.

تعداد زیادی از تولید کنندگان خودرو در ژاپن، با نظر کردن به کارخانه‌ های بزرگ آمریکایی و مخصوصا فورد که در اوج توجه آن ها بود دچار تحول زیادی شدند. آیکاوا که بنیان‌گذار نیسان به حساب می آمد نیز در سال ۱۹۰۸ به آمریکا سفری را آغاز نمود تا به تولید کنندگان خودرو در ایالت دیترویت نگاه نزدیکی داشته باشد. او اعتقاد داشت که، ژاپن به میزان بالایی از فناوری ماشین که در خدمت آمریکا بود نیازمند بود،. به همین علت، شرکت دات و نیسان که زیرمجموعه‌ی گروهی صنعتی به حساب می آمدند، مذاکره جهت استخدام کردن مهندسان خارجی و طراحان را آغاز نمودند.

ویلیام گورهام نیسان را متحول می کند

ویلیام ریگان گورهام در همان دورانی که سال های بچگی خود را سپری می کرد بههمراه پدرش به سفری به ژاپن را اغاز کرده بود و چرا که همیشه علاقه زیادی به فرهنگ مردم این کشور داشت. پدر ویلیام، که نماینده‌ی بزرگ فروش لاستیک گودریچ در بخش آسیا نیز به حساب می آمد، سفرهای زیادی به کشورهای شرقی را انجام داده بود. ویلیام گورهام بعد از تمام کردن تحصیلات دانشگاهی خود در سال ۱۹۱۱، برای تولید یک کمپانی مهندسی اقدام کرد که شعله‌افکن صنعتی ، پیشرانه‌های احتراقی و قایق موتوری تولید می کرد.

سال ۱۹۱۸ و هنگامی که اولین جنگ جهانی در اوج خودش به سر می برد؛ ویلیام گورهام به همراه خانواده‌اش تصمیم به مهاجرت به کشور ژاپن گرفت. او که برای کار کردن در یک کارخانه ‌ی ساخت ماشین‌آلات کشاورزی به شرق آسیا مهاجرت کرده بود؛ خیلی زود تر از آنچه که تصورش را می کرد به عرصه‌ی طراحی خودرو وارد شد. لیلا یکی از اولین مدل‌های تولید شده شرکت دات، به وسیله همین گورهام ساخته شده بود. او تا سال ۱۹۳۷ با دات و نیسان بود تا وظیفه‌ی بزرگ انتقال دادن فناوری تولید خودرو از آمریکا به ژاپن را به انجام برساند. ویلیام گورهام به دلیل ارائه کردن خدمات مهندسی گوناگون به کشور ژاپن و قبول کردن شهروندی همین کشور در سال ۱۹۴۱، مورد احترام زیاد مردم ژاپن واقع شده است.

تاریخچه برند نیسان : دهه 1950

داتسون از اوایل سال ۱۹۳۴ قراردادی به عنوان همکاری کردن با آستین انگلستان بسته بود تا ماشین های این برند را به خوبی بسازد. در سال ۱۹۵۲، نیسان هم خود را وارد مذاکره با آستین کرد و به شرط تولید کردن همه قطعات تولید شده در ژاپن، محصولات گوناگون آستین را تولید نمود. قراردادی که بین آستین و نیسان بسته شده بود ، کاملا به طرف ژاپنی معامله اجازه‌ی بهره بردن از طرح‌های مهندسی و فنی برند انگلیسی را به سادگی می‌داد که در پایان، باعث شد گام هایی برای به تولید کردن نخستین پیشرانه‌ی نیسان در سال ۱۹۵۵ برداشته شود.

می‌خوام بخونم  ماشین آمریکایی آریا وشاهین

نخستین محصول ساخته شده توسط نیسان که همه قطعات آن ساخت کشور ژاپن بود،در اواسط سال ۱۹۵۵ به تولید رسید. آستین A50 بسیار شبیه به نسخه ی ساخت انگلستان بود و ۵۰ اسب ‌بخار که در طول ۲۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می رسید و پیشرانه‌ ی ۱.۵ لیتری و مصرف سوخت ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر فراهم می آورد. تا سال ۱۹۵۹ و تمام شدن مدت قرارداد همکاری کردن نیسان و آستین ، چیزی بالغ بر بیست و یک هزار دستگاه A50  در کشور ژاپن به تولید رسیده بود.

اعتصاب کارکنان در تاریخچه برند نیسان

در میان سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳، جنگ کره که جنگ داخلی هم بود میان نیروهای جنوبی و شمالی هنوز ادامه داشت. آمریکا که خود را به ‌عنوان کشوری که مخالف سرسخت توسعه‌ی کومونیسم بود معرفی کرده بود به روشنی حامی کره جنوبی شده بود تا به این صورت بتواند که در برابر ارتش کره شمالی که هوادار کومونیسمهم بود به پیروزی دست پیدا کند. در آن دوران، کمپانی نیسان یکی از اصلی ترین برندهای ژاپنی به حساب می آمد که برای ارتش کره جنوبی و امریکا ، دست به تولید ماشین های نظامی زده بود.

با تمام شدن جنگ داخلی کره، طرز فکر ضد کومونیستی و غرب‌گرایانه در ژاپن به اوج خود رسید. اتحادیه‌های مختلف کارگری به قدرت بالایی دست پیدا کردند و کارگران کارخانه‌ها به نشانه اعتراض به نوع شرایط کار تصمیم به اعتصاب کردن گرفتند. کمپانی ماشین سازی نیسان در سال ۱۹۵۳، از اعتراضات کارگری ضربه‌ی سختی را متحمل شد و مجبور شد که چیزی حدود ۱۰۰ روز را در تعطیلی بماند. در پایان و هنگام مذاکرات مختلف رهبران مدیران نیسان و جنبش های کارگری ، در نوع شرایط کاری کمپانی تغییرات فراوانی به وجود آمد. نماینده‌ی اصلی کارگران در هنگام مذاکره کردن با بزرگان نیسان، کسی جز شیوجی ایچیرو نبود که در سال های بعد به ریاست اتحادیه‌ ی کارکنان صنعت ماشین سازی ژاپن رسیده بود و به یک شخصیت تاریخی تبدیل شد که در اعتصاب کارگری این کشور هم نقش مهمی داشت.

نخستین اسکای لاین معرفی می شود

برخلاف خودروهایی که این روزها در بازار ها  وجود دارند اسکای‌لاین که ماشینی جوان‌پسند و اسپرت به حساب می آید می‌شود؛ اولین محصول با همین اسم در کلاس لوکس و مختص صادرات ساخته شده بود.

تاریخچه برند نیسان بهار ۱۹۵۷، از نخستین نیسان اسکای ‌لاین با بدنه ا‌ی قدرتمند و چهار در که صندوق‌دار هم بود رونمایی به عمل آمد. طراحی ظاهری، کاملا کپی برداری شده از شورولت بل ‌ایر به حساب می آمد اما بدنه‌ای ریزتر و پیشرانه ‌ای نسبتاضعیف ‌تر داشت. موتور یک و نیم لیتری نیسان روی این ماشین هزار و سیصد کیلوگرمی قرار گرفت که آخر سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت را فراهم می آورد. تا اواخر سال ۱۹۶۴ سی و چهار هزار ماشین اسکای‌لاین در تیپ‌های گوناگون دو در و چهار در عرضه شد.

تاریخچه برند نیسان : دهه 1960

سال ۱۹۵۹ نخستین کارخانه ‌ی خارج از کشور ژاپن نیسان که در تایوان واقع شده بود کار خود را رسما شروع کرد. مدتی بعد در اوایل سال ۱۹۶۰، در امریکا یک نمایندگی فروش نیسان هم کار خود را به شکل رسمی شروع نمود. با تمام شدن همکاری میان آستین و نیسان ، همکاری مشترکی با کمپانی ژاپنی پرینس شکل گرفت. پرینس موتور در اول سال ۱۹۴۷ کار خود را رسما آغاز کرد تا به عنوان عرضه کننده پیشرانه‌های خودرو و هواپیما شناخته شود. این کمپانی، سال ۱۹۵۲ همکاری خود را با نیسان آغاز نمود و در نتیجه، سال ۱۹۶۶ به تصرف نیسان درآمد.

به دلیل توانایی کمپانی پرینس در کار تولید هواپیما و مهندسی پیشرانه ، شروط فنی و آیرودینامیک ماشین های نیسان دچار تحول زیادی شد. پس از اسکا‌ی‌لاین که نخستین خودرو پرفروش نیسان در طول همکاری با پرینس به حساب می آمد؛ ماشین های گلوریا خود را به خط تولید اضافه نمودند. با استقبال موفق نخساین نسل گلوریا در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۳، مدل تازه با کد S40 راه را برای ورود به بازار باز کرد. طراحی زیبای این نوع محصول هم، برداشتی از ماشین های امریکایی، به خصوص محصولات بیوک به حساب می آمد. اولین پیشرانه‌ی شش سیلندر ساخت کشور ژاپن، سال ۱۹۶۳ روی گلوریا سوپر شش با موفقیت نصب شد.

 یکی از موارد در تاریخچه برند نیسان : نیسان به المپیک توکیو می رود

نیسان بیشتر از دیگر ماشین سازان ژاپن، برای شروع شدن المپیک توکیو ۱۹۶۴ که المپیک تابستانی به حساب می آمد از خود حساسیت بالاتری نشان داد. این برند، تعداد کثیری از محصولات گوناگون خود را به خیابان‌های توکیو وارد کرد و اینکه ساختمان‌هایی را اجاره نمود تا ماشین های داتسون و نیسان را به نمایش عموم در بیاورد.

می‌خوام بخونم  خودرو مفهومی بنز

پرینس R380 یک مدل کاملا مخصوص برای مسابقه به حساب می آمد که نگاه ویژه بازدید کنندگان را در طول این المپیک تابستانی ۱۹۶۴ به خود جلب نموده بود و همه تماشاگران از این مدل ها تعریف و تمجید می کردند. این ماشین ورزشی که در نگاه اول، شباهت های بسیار زیادی به دیگر محصولات هم‌کلاس که ساخت ایتالیا و انگلیس بودند داشت؛ جهت شرکت نمودن در مسابقات جایزه بزرگ کشور ژاپن به وجود آمده بود. نخستین مدل، با پیشرانه‌ی شش سیلندر نیسان نتوانست که در مقابل پورشه ۹۰۴  توانایی های خود را نشان دهد. در آن دوران، هدف اصلی مهندسین پرینس و نیسان آمادگی برای شکست دادن ماشین های پورشه در مسابقات کشور ژاپن بود. در نتیجه، مدل جدید R380 در اوایل سال ۱۹۶۶ موفق شد که پورشه ۹۰۶ را شکست دهد وعنوان قهرمانی جایزه بزرگ کشور ژاپن در پیست فوجی را به خود اختصاص دهد. این ماشین با سرعت ۳۲۰ کیلومتربرساعت و قدرت ۲۲۰ اسب‌ بخار بهترین ماشین ژاپنی در دوران خود بود.

الگو گرفتن نیسان از ماشین های امریکایی در سومین نسل از گلوریا به اوج خود رسیده. برند ژاپنی، آرزوی حاضر شدن در غرب و ارائه نمودن یک سدان لوکس برای کشور امریکا را در سر داشت. به همین علت، سومین نسل نیسان گلوریا با الهام گرفتن از نسخه ۱۹۶۵ کادیلاک ده ویل ساخته و عرضه شد. این ماسین، مورد علاقه خانواده‌ی امپراتوری ژاپن قرار گرفته بود و از این جهت به محبوبت بالایی دست پیدا کرده بود؛ ولی موفقیت زیادی در بازار جهانی نتوانست که به دست آورد.

تاریخچه برند نیسان : دهه 1970

به جز قاره آسیا، بازار آمریکا نیز در بین  سال‌های ۱۹۷۰ به‌ نمایشگاه ماشین های ژاپنی تبدیل شده بود. هنگامی که رانندگان ماشین های با مصرف بالا و بدنه بزرگ امریکایی با کمبود نفت درسال ۱۹۷۳ مواجه شدند و علاوه بر این با  افزایش شدید قیمت بنزین هم روبرو شدند؛ ارزش تولیدات ساخت کشور ژاپن در بین مردم جهان و مخصوصا کشورهای غربی، به شکل ویژه ای بالاتر رفت.

نسل نخست نیسان سانی (Sunny)، میان سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ ساخته شده بود؛ اما با شروع شدن بحران های نفت در اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰ مورد نظر بسیاری از علاقه مندان قرار گرفته بود. نسل‌های دوم وسوم نیسان سانی هم با هوندا سیویک، تویوتا کورولا و نسخه هایی از یک ماشین خانوادگی تولید کشور ژاپن با هزینه‌ و قیمت نگهداری به صرفه بودند. سانی با بدنه‌های دو در، چهار ‌در، استیشن واگن و البته وانت در بازار سطح جهانی حضور فعالی داشت.

ماشین ورزشی پر فروش نیسان در تاریخچه برند نیسان

در طی سال ۱۹۶۹، نیسان فیرلیدی که با با کد مدل Z مشهور شده بود در بازار ظاهر شد. این ماشین در برخی بازارها با داتسون و کد اختصاصی ۲۴۰Z حضور فعالی داشت. مدل ۱۳۶۹، نسل نخشت نیسان Z به حساب می آمد که این روزها با نسل 6 و کد اختصاصی ۳۷۰Z  به تولید خود ادامه می دهد. نام فیرلیدی به معنای بانوی جذاب یا دختر زیبا، نخستین بار در یک تئاتر “بانوی جذاب من” مورد استفاده قرار گرفت. یک فیلم سینمایی هم با این اسم در سال ۱۹۶۴ با فروش بسیار خوبی در سطح جهان مشهور شده بود که بسیار مورد نظر کاربران قرار گرفته بود. در طول  برگزاری مراسم المپیک توکیو  ۱۹۶۴ نیز، نیسان به برگزاری مراسم تبلیغاتی جهت اهدای جوایز به جذاب ترین خانم‌ها (Nissan Miss Fairladys) در نمایشگاه‌ های اختصاصی خود اقدام کرده کرد.

نسل نخست نیسان فیرلیدی از ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۸ با سه نسخه Z240، 260Z و Z280 ساخته شده بود. این تولید، با طراحی بسیار شبیه به محصولات جگوار، یک ماشین دو در کوپه با ظرفیت حداکثر چهار سرنشین به حساب می آمد که حتی در کم خرج ترین مدل با پیشرانه‌ی دو لیتری و صد و سی اسب‌بخار، شهرت بسیار زیادی به دست آورده بود. به سرعت، پیشرانه‌های ۲.۴، ۲.۶ و ۲.۸ لیتری نیز به خط ساخت نیسان فیرلیدی افزوده شدند. مدل ۲.۶ لیتری به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب ترین مدل ها، ۲۱۳ نیوتن‌متر گشتاور و ۱۶۰ اسب‌بخار قدرت داشت تا در زمان هشت ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و آخر سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت را به سادگی به خود اختصاص دهد. این ماشین با وزن کامل ۱۳۵۰ کیلوگرم و حد مصرف سوخت ده لیتر در هر صد کیلومتر، به یکی از برترین نسخه های ورزشی در جهان در دهه‌ی ۷۰ میلادی تبدیل شده بود.

نخستین پیشرانه توربوشارژ ژاپنی تولید می شود

نیسان در اواسط سال ۱۹۷۹ موفق شد که به سازندگان پیشرانه‌های توربوشارژ در سطح جهان اضافه شود و به عنوان اولین برند کشور ژاپن در این زمینه انتخاب شود.

ششمین نسل گلوریا که در اواسط سال ۱۹۷۹ میلادی برای علاقه مندان به آن رونمایی شد، اولین سدان لوکس ژاپنی بود که در بازار جهانی حضور ویژه ای داشت. شکل ظاهری این ماشین بسیار به بیوک سنچوری (Buick Century) شباهت داشت و با همکاری پینین فارینا به انجام رسانیده شد. پیشرانه‌های گوناگون دیزل و بنزینی ، با همان جعبه‌ دنده‌ی خودکار یا دستی ، بر روی گلوریا ۴۳۰ نصب شده بودند؛ اما اولین موتور توربوشارژ ساخت کشور ژاپن با قدرت ۲۵۰ اسب ‌بخار و حجم دو لیتر ، باعث موفقیت بالای این ماشین در بازارهای آمریکا شد.

برای دیدن مقاله بی ام و کلیک کنید

نویسنده.آریان جوانبخت

این مقاله براتون مفید بود؟

لطفا روی ستاره کلیک کنید و امتیاز بدید!

امتیاز این مقاله: 5 / 5. تعداد امتیازها: 1

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *